سازمان میراث فرهنگی حراجی های جهان را برای اطلاع از فروش آثار تاریخی رصد می نماید، 553 شیء تاریخی در 4 سال گذشته به کشور بازگردانده شده است

به گزارش مجله سرگرمی، معاون میراث فرهنگی گفت: به محض اطلاع از فروش آثار تاریخی ایران در حراجی های جهان، سازمان میراث فرهنگی با همکاری وزارت امور خارجه اقدامات و پیگیری های لازم را برای ممنوعیت فروش آثار شروع می نمایند.

سازمان میراث فرهنگی حراجی های جهان را برای اطلاع از فروش آثار تاریخی رصد می نماید، 553 شیء تاریخی در 4 سال گذشته به کشور بازگردانده شده است

محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی در تماس تلفنی با برنامه تلویزیونی حالا خورشید در مورد آگهی مربوط به فروش کاشی مدرسه خان در یکی از سایت های خارجی گفت: ما در کشوری زندگی می کنیم که آثار و بناهای تاریخی بسیاری در آن وجود دارد و همه باید حفاظت و حراست از این میراث فرهنگی را وظیفه خود بدانند.

او توضیح داد: در مورد کاشی مربوط به مدرسه خان این شرح ضروری است که در گذشته چند کاشی از این بنای تاریخی دزدیده شده بود اما خوشبختانه این کاشی ها کشف شد و در جای قبلی نهاده شد، همچنین خبر مربوط به فروش کاشی مدرسه خان مربوط به شش یا هفت ماه قبل است.

طالبیان ادامه داد: استادکاری در کشور داریم که کاشی های با طرح قاجار فراوری و به گردشگران عرضه می نماید، فروش کاشی با طرح قاجار در سایت های خارجی الزاما به معنی اصل بودن آن شی نیست و ممکن است این کاشی ها تقلبی باشند، هرچند که ما بسیاری از حراجی های مربوط به آثار تاریخی را نیز رصد می کنیم و به محض اینکه از وجود آثار تاریخی ایران در این حراجی ها آگاه شویم اقدامات لازم را برای ممنوعیت فروش آثار انجام می دهیم.

او گفت: کاشی ها برای حفاظت از داخل بناها استفاده می شده است و در گذشته زمانی که این کاشی ها رنگ خود را براثر گذشت زمان از دست می داد دست به تعویض آن می زدند ممکن است که این کاشی های قدیمی در خانه ها و یا دست اشخاصی باشد و یا به فروش برسد.

معاون میراث فرهنگی اضافه نمود: حفاظت و حراست از آثار و بناهای تاریخی بسیار زیادی که در کشور وجود دارد از عهده یک گروه و سازمان خارج است، همچنین با توجه به اینکه بسیاری از بناهای تاریخی تحت مالکیت اوقاف هستند و یا مالک شخصی دارند، حفاظت از آنها باید از سوی مالکان انجام گردد.

او ادامه داد: خوشبختانه سازمان میراث فرهنگی در چهار سال گذشته موفق به بازگرداندن 553 شیء تاریخی شاخص به کشور شده است و این روند برای بازگرداندن آثار تاریخی به کشور ادامه دارد، در تمام جهان دلسوزان ایرانی که به میراث فرهنگی کشور خود علاقه دارند هستند که با اطلاع از فروش آثار تاریخی ایران، بلافاصله این اخبار را در اختیار مسئولان قرار می دهند و مانع فروش میراث فرهنگی کشورمان می شوند.

طالبیان اضافه نمود: خرید و فروش تزیینات معماری تاریخی جرم است و هرکس مرتکب این عمل گردد مجرم شناخته می گردد، این قانون قبلا وجود نداشت و از سال گذشته به تصویب رسیده است، براساس همین قانون سال گذشته یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی با حضور در مکان هایی که خرید و فروش تزیینات تاریخی انجام می شد تمام این موارد را جمع آوری کردند و با همکاری پلیس فتا سایت هایی که در این حوزه فعالیت داشتند برخورد قانونی صورت گرفت.

معاون میراث فرهنگی توضیح داد: بخشی از بناها و آثار تاریخی شاخص تحت حفاظت و حراست حاکمیت کشور است، این بناها به دوربین ها و تجهیزات مناسب برای حفاظت مجهز هستند و حضور دائمی نیروهای یگان حفاظت را نیز در این محوطه های تاریخی شاهد هستیم، اما با توجه به اینکه آثار و بناهای تاریخی بسیار زیادی در کشور وجود دارد مردم و رسانه ها باید همکاری و همراهی لازم را برای حفاظت از این میراث فرهنگی داشته باشند.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد..

منبع: سازمان میراث فرهنگی
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 5441

به "سازمان میراث فرهنگی حراجی های جهان را برای اطلاع از فروش آثار تاریخی رصد می نماید، 553 شیء تاریخی در 4 سال گذشته به کشور بازگردانده شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سازمان میراث فرهنگی حراجی های جهان را برای اطلاع از فروش آثار تاریخی رصد می نماید، 553 شیء تاریخی در 4 سال گذشته به کشور بازگردانده شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید