نکات شستن فرش که هرکسی باید بداند

به گزارش مجله سرگرمی، در این نوشته کوتاه قصد داریم نکات شستن فرش را با هم آنالیز کنیم تا دفعه دیگری که قصد تمیز کردن فرش یا موکت خانه یا محل کار خود را دارید، بتوانید با بهره گیری از نکات شستن فرش هوشمندانه تر و آگاهانه تر تصمیم بگیرید. نکات شستن فرش شامل موارد زیادی می گردد که البته تمام آنها را آنالیز خواهیم کرد. در نکات شستن فرش باید نوع بافت و پایداری رنگ بافت هم مورد آنالیز قرار گیرد تا از آسیب رسیدن به تار و پود فرش جلوگیری گردد. در آنالیز نکات شستن فرش و موکت می بایست احتیاج صاحب آن را هم آنالیز کرد. برخی اوقات مجاری تنفسی افراد به مواد شیمیایی حساسیت نشان می دهند؛ از همین رو بهتر است در هنگام آنالیز نکات شستن فرش به تمام شاخص ها و معیارهای مورد احتیاج افراد مختلف جامعه توجه کرد. به همین دلیل در این نوشته کوتاه سعی نموده ایم تمام نکات شستن فرش را بازگو کنیم تا بتوانید مانند یک حرفه ای قالی و موکت خود را تمیز کنید.

نکات شستن فرش که هرکسی باید بداند

هزینه قالیشویی در سال 1397 چقدر است؟

جهت مشاهده هزینه سرویس قالی شویی کلیک کنید

نکات شستن فرش؛ نوع بافت قالی

به طور کلی فرش ها به دو دسته ماشینی و دستباف تقسیم می شوند. فرش های ماشینی معمولا بافت منظم و مستحکمی دارند؛ همین موضوع سبب شده است که شستشوی آنها بسیار سریع تر و راحت تر انجام گردد. فرش و موکت ماشینی با بهره گیری از تجهیزات صنعتی فراوری می شوند و معمولا از نخ مصنوعی ساخته شده اند. فرش های ماشینی رنگ ثابتی دارند و معمولا در برابر شوینده های قلیایی مقاوم هستند؛ از همین رو نکات شستن فرش ماشینی بسیار محدودتر از نکات شستن فرش دستباف است. یکی از نکات شستن فرش ماشینی این است که این دسته از قالی ها بهتر است با توجه به رنگ غالب تار و پود آن ها تمیز شوند. به عنوان مثال اگر رنگ غالب طراحی فرش تیره است، بهتر است با بهره گیری از مواد شوینده قلیایی تمیز گردد و اگر رنگ بافت فرش ماشینی روشن است، ترجیحا با استفاده از شوینده های خنثی حل شده در سفید نماینده ها شسته شوند. یکی دیگر از نکات شستن فرش ماشینی مربوط به شیوه تمیز کردن آنها است. فرش های ماشینی معمولا بافت متراکمی دارند و به همین دلیل پیشنهاد می گردد از سرویس کارخانجات و کارگاه های قالیشویی صنعتی برای شستن آنها بهره ببرید. قطعا زمانی که به نکات شستن فرش ماشینی توجه کنید، متوجه خواهید شد بهترین روش برای شستشوی این نوع فرش ها استفاده از تجهیزات صنعتی است. زیرا پروسه شستشو و خشک کردن تار و پود فرش با بهره گیری از تجهیزات صنعتی و اتوماتیک بسیار سریع تر و البته بهتر انجام می گردد.

یکی از نکات شستن فرش ماشینی این است که باید با توجه به رنگ غالب تار و پودشان تمیز شوند.

از نکات شستن فرش ماشینی که بگذریم، نوبت به نکات شستن فرش دستباف می رسد. به طور کلی فرش های دستباف از نظر جنس بافت به دو نوع نخ و پشم تقسیم می شوند. فرش های دستباف نخ معمولا بافت نازک تری نسبت به نمونه های پشمی دارند و این موضوع سبب شده است که پروسه شستشوی آنها سریع تر انجام گردد. همچنین معمولا رنگ فرش دستباف نخی، رنگ پایداری است و با آب حل نمی گردد؛ اما فرش های دستباف پشمی رنگ ثابتی ندارند و نمی توان آنها را با آب گرم تمیز کرد. یکی از نکات شستن فرش دستباف که می توانید از آن برای آنالیز ثبات رنگ بافت قالی بهره ببرید، آزمایش آب گرم است. یک دستمال تمیز و سفید رنگ را انتخاب کنید و با استفاده از بخار یا آب گرم، میزان حرارت سطح آن را بالا ببرید. سپس آن را روی بافت فرش حرکت دهید. اگر دستمال رنگی شد، قطعا رنگ بافت قالی ثبات خوبی ندارد؛ اما اگر رنگی نشد، می توانید آن را با رعایت اصول شستشوی فرش دستباف تمیز کنید. یکی دیگر از نکات شستن فرش دستباف مربوط به نوع شوینده ای است که برای تمیز کردن آنها استفاده می کنید. به هیچ وجه از شوینده های شیمیایی برای شستن فرش های دستباف استفاده نکنید و اگر روی بافت آنها لکه ای مشاهده می کنید، بهتر است با بهره گیری از محلول جوش شیرین، نمک و آب سرد اقدام به لکه گیری بافت فرش کنید. به طور کلی شستشوی فرش دستباف یک امر تخصصی است و احتیاج به تجربه و مهارت منحصر به فرد دارد. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم برای شستشوی فرش دستباف از مراکز تخصصی قالیشویی یاری بگیرید.

مطالعه کنید

از سیر تا پیاز شستشوی فرش را اینجا بخوانید

نکات شستن فرش؛ محل شستشو

اگر نگاهی به خدمات و سرویس های ارائه شده از سوی مراکز قالیشویی بیندازیم به یکی دیگر از نکات شستن فرش بر خواهیم خورد و آن هم مربوط به محل شستشوی فرش است. خدمات مجموعه های قالیشویی هم در قالب شستشوی فرش و موکت در منزل ارائه می گردد و هم در کارخانجات و با بهره گیری از دستگاه های صنعتی و اتوماتیک. یکی از نکات شستن فرش که در زمان سفارش سرویس قالیشویی باید به آن توجه کنید، شرایط بافت فرش منزل یا محل کار شما است. اگر مدت زمان زیادی است که آلودگی های به جا مانده میان تار و پود فرش یا موکت شما تمیز نشده اند، بهتر است از سرویس های قالیشویی صنعتی بهره ببرید. خشکشویی یا قالیشویی سیار به هیچ وجه مناسب فرش و موکت هایی نیست که فقط یک بار در سال شسته می شوند؛ از همین رو اگر شما هم جزو افرادی هستید که به صورت سالانه یا در یک بازه زمانی طولانی فرش منزل یا محل کار خود را تمیز می کنید، حتما از خدمات قالیشویی صنعتی بهره ببرید. در این روش بافت فرش و موکت شما با بهره گیری از فشار قوی آب و مواد شوینده تخصصی تمیز می گردد. اما اگر فکر می کنید فرش شما برای تمیز شدن احتیاجی به آب و مواد شوینده قوی ندارد، می توانید با استفاده از شامپو فرش یا سرویس های تخصصی خشکشویی فرش آن را به خوبی تمیز کنید. بهتر است قبل از سفارش سرویس های مراکز قالیشویی، شرایط فرش خود را به مسئولان قالیشویی اطلاع دهید.

رنگ فرش دستباف نخی پایدار است و با آب حل نمی گردد؛ اما فرش های دستباف پشمی رنگ ثابتی ندارند و نمی توان آنها را با آب گرم تمیز کرد.

کلام آخر

اگر بخواهیم مبحث شستشوی فرش و موکت را به صورت تخصصی آنالیز کنیم، قطعا به نکات و مسائل زیادی بر خواهیم خورد؛ از همین رو پیشنهاد می کنیم نکات شستن فرش که در این نوشته به آنها اشاره شد را جدی بگیرید؛ اما شستشوی فرش خود را به متخصصان این حوزه واگذار کنید. قطعا مراکز تخصصی ارائه دهنده خدمات قالیشویی، تجربه و تجهیزات لازم را در اختیار دارند و قادر هستند بهترین روش و مناسب ترین مواد شوینده را برای شستشوی قالی شما انتخاب نمایند.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد..

منبع: کبال
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 59941

به "نکات شستن فرش که هرکسی باید بداند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نکات شستن فرش که هرکسی باید بداند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید