ورود 70 درصدی فارغ التحصیلان علمی-کاربردی به بازار کار

به گزارش مجله سرگرمی، رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان قزوین گفت: بر اساس رصد دانشگاه های علمی کاربردی کشور، حدود 70 درصد دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه علمی- کاربردی مشغول به کار شده اند و این آمار برای ما آمار پایینی است چرا که انتظار داریم 100 درصد دانشجویان فارغ التحصیل وارد بازار کار شوند.

ورود 70 درصدی فارغ التحصیلان علمی-کاربردی به بازار کار

علی فتح طاهری رئیس دانشگاه جامع علمی-کاربردی استان قزوین در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران، اظهار کرد: آمار دانشجویان سال جاری را با سال گذشته تحصیلی نمی توان مقایسه کرد چرا که با توجه به نظام جدید آموزشی، هنرستان ها خروجی برای ورود به دانشگاه نداشته و اگر سال جاری پذیرشی داشتیم از دانش آموزانی بوده است که قبلاً فارغ التحصیل شده اند.

افزایش آمار دانشجویان علمی- کاربردی استان در مهر 97 نسبت به بهمن 96

وی عنوان نمود: از سویی دیگر با توجه به مصوبه هیئت دولت مراکز دولتی دانشگاه جامع علمی- کاربردی پذیرش دانشجو ندارند و در این راستا 8 مرکز استان پذیرش نداشتند که این امر نیز منجر به کاهش آمار دانشجویان نسبت به سال تحصیلی گذشته است. فتح طاهری بیان نمود: پذیرش ما نسبت به بهمن ماه سال گذشته که محدودیت های موجود را داشتیم رشد داشته است ولی نسبت به مهرماه 96 کاهش آمار را شاهد هستیم که این کاهش ناشی از موانع مطرح شده است. این مسئول دانشگاهی گفت: در حال حاضر حدود هزار دانشجو توسط سازمان سنجش برای دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان پذیرش شده است و تا 15 آبان ماه نیز ثبت نام برای تکمیل ظرفیت ادامه دارد؛ به همین جهت هنوز آمار دقیقی نداریم که از این تعداد چند نفر در مراکز استان ثبت نام خود را انجام داده اند. وی با اشاره به مقاطع تحصیلی موجود در مراکز علمی کاربردی توضیح داد: دانشگاه جامع علمی- کاربردی تقریباً در همه رشته ها در مقاطع کاردانی و کارشناسی پذیرش دانشجو دارد که 60 درصد در مقطع کاردانی و 40 درصد در مقطع کارشناسی جذب می شوند. فتح طاهری اظهار کرد: از دوره های گذشته نیز تعدادی از دانشجویان وجود دارند که در مقطع کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند که این تعداد در شُرف فارغ التحصیلی قرار دارند.

هدف دانشگاه جامع علمی- کاربردی تربیت نیروی مهارتی است

رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان قزوین اضافه نمود: برنامه های دانشگاه علمی - کاربردی برای دوره های کاردانی و کارشناسی است چرا که هدف ما تربیت نیروهای کارآمد است که بتوانند وارد بازار کار گردد بنابراین برای همین منظور باید نیروهایی تربیت شوند که بین مهندسانی که در حوزه علمی کار می نمایند و افرادی مانند کارگران که در حوزه بازار فعالیت دارند ارتباط برقرار نموده و همراه جامعه علمی و کارگری باشند. وی در این خصوص ادامه داد: برای همین امر احتیاج نیست نیرو در حد کارشناسی ارشد و دکترا تربیت کنیم چرا که در مقاطع بالاتر دانشجویان وارد ایده پردازی و پژوهش های علمی می شوند اما ما در کوشش هستیم تا افراد توانمند برای اشتغالزایی تربیت کنیم که در این راستا دوره های کاردانی و کارشناسی جوابگو است؛ نظام آموزشی مهارتی در جهان نیز این گونه است و در حد کاردانی و کارشناسی مدرک می دهند.

حدود 70 درصد دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه علمی- کاربردی وارد بازار کار شده اند

این مسئول بیان نمود: البته دانشگاه جامع علمی- کاربردی برنامه دارد که به صورت خیلی محدود در برخی از رشته ها که در بعضی از استان ها مورد احتیاج است دوره های کارشناسی ارشد را فعال کند ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است. رئیس دانشگاه جامع علمی- کاربردی استان قزوین عنوان نمود: بر اساس رصد دانشگاه های علمی کاربردی کشور، حدود 70 درصد دانشجویان فارغ التحصیل دانشگاه علمی- کاربردی مشغول به کار شده اند و این آمار برای ما آمار پایینی است چرا که انتظار داریم 100 درصد دانشجویان فارغ التحصیل وارد بازار کار شوند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر در سطح کشور حدود 20 درصد دانشجویان مهارتی و بقیه در حوزه نظری فعالیت دارند، تشریح کرد: در کشورهای پیشرفته حدود 80 درصد دانشجویان در حوزه مهارتی مشغول به فعالیت هستند و با توجه به تکلیف دولت، باید حدود 30 دانشجویان کشور دانشجویان مهارتی باشند که اکنون با این رقم فاصله داریم.

دانشگاه جامع علمی- کاربردی با فنی وحرفه ای موازی کاری نمی کند

فتح طاهری با اشاره به تفاوت دو مجموعه دانشگاه جامع علمی- کاربردی و فنی وحرفه ای گفت: به عقیده بنده فعالیت این دو دستگاه موازی کاری نیست و در سطح کشور تنها این دو نهاد متولی آموزش مهارتی هستند که نسبت به مجموعه هایی که به آموزش نظری می پردازند کم است.

وی با اشاره به اینکه هدف دو مجموعه دانشگاه جامع علمی-کاربردی و فنی و حرفه ای آموزش های مهارتی است، اضافه نمود: دانشگاه جامع علمی- کاربردی افراد دارای مدرک دیپلم را پذیرش نموده و سازمان فنی و حرفه ای نیز آموزش به همه از جمله افراد زیر دیپلم را نیز بر عهده دارد.

گروه ساختمانی آبان: مجری بازسازی ساختمان و تعمیرات جزئی و کلی و طراحی ویلا و فضای سبز و روف گاردن، طراحی الاچیق، فروش درب های ضد سرقت میباشد..

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 6036

به "ورود 70 درصدی فارغ التحصیلان علمی-کاربردی به بازار کار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود 70 درصدی فارغ التحصیلان علمی-کاربردی به بازار کار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید